Overzicht 2012, Internationaal orgelconcertserie Maria van Jessekerk te Delft
zondagmiddag, 15:00 uur, toegang vrij, deurcollecte na afloop
15 april, Petra Veenswijk, jubileumconcert 25 jaar organist
Een bijzonder jubileum orgelconcert van Petra Veenswijk omdat zij dan 25 jaar aan de kerk is als dirigente/ organiste verbonden. Zij zal tijdens dit jubileumconcert o.a. de wonderschone 5de symfonie van Charles M. Widor ten gehore brengen. Na afloop is er een receptie waarvoor iedereen is uitgenodigd.
6 mei, Tobias Horn (D), Stuttgart
3 juni, Berhard Bartelink, Haarlem
8 juli, Johan Hermans (B), Hasselt
19 aug. Jan Hage, Utrecht, DOM- organist
16 sept, Petra Veenswijk, concert voor jong en oud. Dit is een concert met speciale aandacht voor jonge mensen, afgelopen jaar was dit het Sprookje van Peter en de Wolf.
7 okt., Pascale Mélis, (Fr.), Parijs
4 nov., Petra Veenswijk (Requiem), In deze periode van Allerheiligen en Allerzielen, begin november, zal samen met een kamerkoor een mooi Requiem worden uitgevoerd met het accent op orgel.
9 dec. Petra Veenswijk, Advent- en Kerstconcert. Dit concert staat in het teken van Advent- en Kerst en zal ingetogen zijn, adventtijd, maar het concert krijgt een extra accent door de medewerking van een Schola of kamerkoor.
Verduidelijking bij de concerten.
Dit zijn de CV’s afkomstig van de websites van de verschillende organisten.
Petra Veenswijk studeerde orgel- en clavecimbel aan het Rotterdams conservatorium. Zij behaalde het diploma uitvoerend musicus orgel in 1989 bij André Verwoerd, en Bernard Winsemius, en docerend musicus clavecimbel in 1990 bij David Collyer.
In 1985 won zij het Nationaal Orgelconcours te Leiden in de categorie “muziek van de twintigste eeuw”. In 1990 behaalde zij de derde prijs en de publieksprijs op het internationaal Rijnstreek Orgelconcours te Nijmegen.
Met een beurs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap volgde zij na haar diplomering een jaar lang interpretatielessen bij Daniël Roth te Parijs. Petra vervolgde haar studie in Parijs aan het "Conservatoire National de Région" te Parijs bij Marie- Louise Jaquet- Langlais en Jean Langlais. Deze studie bekroonde zij met de "Prix d'Excellence"(1991). Zij behoort tot de laatste leerlingen van Jean Langlais. In de jaren 1989- 1991 volgde zij diverse interpretatie- cursussen aan de Schola Cantorum, eveneens in Parijs, bij o.a. Marie- Claire Alain, André Fleury en Gaston Litaize.
Als Internationaal concertorganiste geeft zij jaarlijks een groot aantal concerten zowel in het binnen als buitenland. Haar repertoire omvat het gehele orgel oeuvre van oude tot en met de hedendaagse orgelliteratuur, met een speciale voorkeur voor het Frans symfonische repertoire.
Petra is een regelmatig gevraagd jurylid van orgel- en muziekconcoursen.
Zij geeft lezingen en workshops met name over Frans romantische orgelmuziek en de muziek van Jean Langlais. Regelmatig verzorgde zij orgelbespelingen voor de radio. Inmiddels heeft zij vier CD´s uitgebracht met Frans symfonische orgelrepertoire.
Als claveciniste maakte zij een aantal jaren deel uit van de het oude muziekensemble het "Icarus Ensemble", waarmee zij naast in Nederland o.a. in Japan en Duitsland concerteerde.
Sinds 1987 is zij als organiste verbonden aan de Maria van Jessekerk te Delft en vanaf 1994 combineert zij de functie van organist/ dirigent.
In 1996 werd zij onderscheiden met de zilveren medaille van de Societé Academique “Arts- Sciènces Lettres” te Parijs. Aanvullende informatie op website; www.veenswijkorgel.nl
Johan Hermans is internationaal concertorganist. Hij dankt zijn reputatie aan successen in steden als Parijs, New York, Londen, Berlijn, Moskou, Warschau, Rio de Janeiro, Osaka en Washington D.C. Tijdens zijn concertreizen fungeert hij bovendien regelmatig als voordrachthouder en gastdocent aan universiteiten in zowel Europa als in Noord- en Zuid-Amerika, Rusland, Japan en binnenkort Hong Kong.
Tijdens het voorbije jaar bracht zijn concertpraktijk hem ondermeer naar Brazilië, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Ierland, Nederland, Polen, Scotland, Uruguay en de V.S. en gaf hij een masterclass in Rio de Janeiro. Tijdens verschillende samenkomsten en congressen waaronder het wereldcongres van Duitstalige orgelvrienden, de "Orgeltagung 2005", stelde hij de Hasseltse orgels voor aan een specifiek publiek van orgelliefhebbers.
Hoogpunten uit het voorbije werkjaar zijn ongetwijfeld zijn recitals in de Notre Dame kathedraal van Parijs, de Kaiserdom van Frankfurt, St. Giles' Cathedral van Edinburgh (International Celebrities Series) en St. Andrew's Episcopal Church in Pittsburgh (V.S.).
Johan maakte opnames voor radio- en TV-zenders in vele landen en nam verscheidene Cd's op. Hij beheerst een uitgebreid repertoire met werken van de 14de tot de 21e eeuw en bracht wereldpremières van nieuwe hedendaagse orgelwerken waarvan er verscheidene speciaal voor hem gecomponeerd werden.
In november 2005 verscheen onder het label "Vision-Air" in de reeks "Flemish Organ Treasures" de CD van het pas gerestaureerde kathedraalorgel te Hasselt, een opname die hij maakte in opdracht van de klassieke radiozender "Klara".
Bij zijn optredens streeft hij steeds naar een uitgebalanceerd en samenhangend programma in functie van de specifieke stilistische kenmerken van het orgel, evenwel zonder de publieksvriendelijkheid uit het oog te verliezen.
Hogere muziekstudies te Leuven, Luik en Pistoia (Toscane) bekroonde hij met het gegeerde "Diplôme Supérieur" ("Prix d'Excellence") voor Orgel aan het Koninklijk Conservatorium te Luik, waar hij de Grootste Onderscheiding met felicitaties van de jury oogste voor zijn uitvoering van Poulenc's Concerto voor orgel, strijkers en pauken. Daarnaast behaalde hij een tiental Eerste Prijzen en certificaten. Zowel de Vlaamse als de Franse Gemeenschap kenden hem studiebeurzen toe voor buitenlandse vervolmaking, waardoor hij in de leer kon bij bekwame specialisten in diverse deelgebieden van de orgelliteratuur in heel Europa.
In Hasselt is hij kathedraalorganist sinds 2006. Daarvoor was hij organist van de Heilig Hartkerk in dezelfde stad. Hij is er voorts docent Orgel aan het Stedelijk Conservatorium en fungeert er als coördinator - artistiek leider van de diverse orgelreeksen. Daarnaast doceert hij ook Orgel aan de Stedelijke Academie te Genk.
Hij zet zich in voor de verspreiding van de orgelcultuur bij het brede publiek, o.m. als stichter - voorzitter van de vzw Orgelkring Limburg en als artistiek leider van het Internationaal Orgelfestival Hasselt. Tevens is hij lid van de Diocesane Orgelcommissie van het Bisdom Limburg, bestuurslid van de Koninklijke Nederlandse Organistenvereniging (disctrict der Limburgen) en vice-president van de American Guild of Organists (European Chapter).
De Sociéte Académique "Arts - Sciences - Lettres"te Parijs verleende hem in 2005 een onderscheiding voor zijn verdiensten in de orgelwereld.
Bernard Bartelink, van 1971-1999 titulair-organist van de Kathedrale Basiliek Sint Bavo te Haarlem, werd geboren in 1929 in Enschede. In 1954 behaalde hij de Prijs van Uitnemendheid voor Orgel aan het Amsterdams Conservatorium en in 1955 het diploma voor theorie en compositie. In 1961 was hij winnaar van het Internationaal Orgelimprovisatie Concours te Haarlem. Daarna was hij meerdere malen jurylid bij ditzelfde concours.
Tot september 1989 was hij als hoofdvakdocent voor orgel en improvisatie verbonden aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam en aan het Twents Conservatorium te Enschede.
Bernard Bartelink concerteert veelvuldig in binnen- en buitenland, met name tijdens tournees in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Korea, Nieuw-Zeeland, Rusland, Noorwegen, Denemarken en Duitsland. Meerdere malen was hij te gast als solist in The Royal Festival Hall in Londen en verder in de Notre Dame-kathedraal in Parijs en The National Cathedral in Washington D.C. Ook trad hij regelmatig op met het Koninklijk Concertgebouworkest, waaraan hij tot 1994 verbonden was. In de afgelopen jaren (vanaf 2001) concerteerde hij in Spanje, Polen, Frankrijk en Engeland (St. Paul's Cathedral en Westminster Cathedral).
Regelmatig is hij jurylid bij nationale en internationale concoursen, met name in Haarlem (Internationaal Improvisatieconcours en het César Franck Concours) en in Kazan (Rusland). Bij de Internationale Improvisatiewedstrijd van het festival van Europese Kerkmuziek in Schwäbisch-Gmünd (Duitsland) was hij tevens juryvoorzitter.
Als componist van koor-, orgel- en kamermuziek kreeg hij opdrachten van o.a. de stad Amsterdam, het toenmalige Ministerie van Cultuur Recreatie en Maatschappelijk werk, de Nederlandse St. Gregoriusvereniging, de Kathedrale Basiliek Sint Bavo, de Nationale Commissie voor Liturgie en de S.N.K (Samenwerkende Nederlandse Korenorganisaties).
Tobias Horn Born in 1970, Tobias Horn belongs to the leading German organists of his generation, having won several renowned international competitions. At the 2000 L' Europe et l' Orgue in Maastricht/Liège/Aachen, he received the 1st prize for interpretation and the special prize for the best Bach interpretation. The jury members were Hakim, Trotter, Szathmary, Fonteyn, Wolfs and Haselböck. At the 2000 Concours International Suisse de l' Orgue, he received the 2nd prize (a 1st was not awarded). The jury members included Laukvik, Bovet, Ablitzer and Heiniger. Receiving these honors led to an intensive concert career. The artist regularly performs at well-known international festivals for organ, among them Nuremberg, Maastricht, Genova, Bergen and Festival Suisse de l’Orgue. In addition he has performed on many of the great European organs, among them Laurenskerk Rotterdam, plus the Cathedrals in Strasbourg, Vienna, Aachen, Antwerpen, Haarlem, St. Gallen and Bergen.
Tobias studied organ with Ludger Lohmann and harpsichord with Jon Laukvik. Specializing in French Baroque and Romantic Organ Music, he worked intensively with Jean Boyer in Lyon/ Lille and Ben van Oosten in The Hague/ Rotterdam. Along the way he has acquired extensive knowledge in the field of romantic symphonic organ literature.
His repertoire is broad and contains all of the great organ literature pieces. Besides the complete works of Bach, he regularly performs all of the large works of Reger and Liszt, as well as the complete works of Vierne and Widor, plus many of the compositions of Dupré. Several premieres belong to his repertoire, along with the prominent works of both early music and contemporary literature.
Tobias Horn’s compact disc recordings of romantic organ music, primarily focused on Reger and Vierne works, were released on the distinguished labels of Motette-Ursina and Ambiente. All aspects of the productions were very highly acclaimed by the reviewers, Roger Fisher’s commentary published in the Organists' Review. Further artistic testimony is given by the numerous radio recordings made at the European broadcast stations of SWR, WDR and ORF.
Besides performing as a concert organist, Tobias Horn is a leading German accompanist and conductor, having practiced and performed nearly all of the great oratorios: St. Matthew’s and St. John’s Passion, Christmas Oratorio and many cantatas by Bach; Great Mass in c-minor and Requiem by Mozart; The Creation by Haydn; Requiem by Brahms, Verdi, Fauré, Duruflé; Les Béatitudes by Franck; Te Deum by Dvorak and Bruckner; as well as many orchestral works by Bach, Mozart, Poulenc, and Debussy.
Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers) en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alle drie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix 'à l'unanimité du jury'. Hij won eerste prijzen tijdens concoursen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers.
In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.
Jan Hage geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- tv- en cd-opnames. Tevens is hij actief als continuo-speler en begeleider van solisten en koren. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek. Als solist trad hij op met o.a. de Slagwerkgroep Den Haag, het Asko Ensemble en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Tevens werkte hij mee aan het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazersensemble 2002 en de najaarsmodeshow 2001 van Victor en Rolf in Parijs.
Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles zoals een Hooglied-cyclus voor zang en instrumenten, 'Elis' voor zang, blokfluit en klavecimbel, 'Mis' voor sopraan en orgel, 'Walsjes' , 'Psalmen' en 'Suske en Wiske-suite' voor orgel.
Hij werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. In mei 2011 werd hij benoemd als Domorganist van de Domkerk te Utrecht.
Née en 1962, Pascale Mélis commence le piano à six ans et l’orgue à onze. Co-titulaire, à douze ans, de l’orgue Cavaillé Coll de l’église Saint Charles à Marseille, elle entre au Conservatoire National de Région de cette Ville et y obtient, en 1979, une médaille d’or dans la classe de Marie-Louise Jaquet- Langlais. La même année, elle remporte un second prix au concours international de Wiesbaden en Allemagne.
Danemark, Pascale Mélis se produit tant en France qu’à l’étranger.
|